IRtoura

Így teltek nálunk az ünnepek

2018. január 23. - IRtoura

Bár a most következő bejegyzés némiképp aktualitását vesztette így január közepén-végén, ám egyrészt megígértem Nektek, hogy beszámolok a Karácsonyunkról és a Szilveszterünkről - sőt, receptet is kaptok - másrészt még mindig szívesen írok róla. Ezért jöjjön egy kis IRélményTOURA, hogy megmutassam, nálunk milyen az év vége, kicsivel egészségesebben.

Sosem ragaszkodtam a hagyományos karácsonyi ételekhez, ahogy a húsvéti menühöz sem (a nyuszi egyébként saját hagyományunkhoz híven kókuszos répakuglófot hoz minden évben. +info: a párom szerint nálunk minden nap húsvét, hiszen itt a nyuszi - oroszlánfejű törpe szőrgombócunk személyében). Az igazat megvallva, nem is vagyok benne biztos, hogy mik azok a kötelező fogások, amiket mindenképp az asztalukra varázsolnak a magyar családok ilyenkor. Otthon a rántott halat/ halászlevet és a töltött káposztát láttam. Szerencsére a párom sem követi ezeket a az ősi rituálékat, ő is jobban szereti a saját magunk által kialakított szokásokat. Ennek jegyében elkezdtük azt a hagyományt beiktatni, hogy december 24-én kettesben megvacsorázunk, majd megnézzük az előző év nagy karácsonyi vígjátékát. A film után pedig sétálunk egyet a csillagfényes éjszakában - egyszer talán majd lesz szerencsénk ezt hóesésben tenni. És hogy mit tartalmaz a karácsonyi menü? Nos, az idei így nézett ki:

26914153_10208459728689290_1042006163_n.jpg

Előétel: sajtkrémleves sült baconnel

Ebből is szép lassan hagyomány lesz, ugyanis már 2016-ban is ez került a karácsonyi asztalra. Az elkészítése nagyon egyszerű, de a biztonság kedvéért minden alkalommal ráguglizok a receptre, mások hogyan készítik. Aztán a találatokat általában átvariálom, összemixelem. Itt egy szuper receptet találtok, ami eléggé hasonló ahhoz, ahogy én készítem a sajtkrémlevest:

http://www.mindmegette.hu/sajtkremleves-cipoban-ii.recept/

Főétel: rántott finomságok bulgurral és házi savanyúsággal

Párom kérése volt, hogy mindenféle zöldséget és husit panírozzak (nem szeretek panírozni, mert nagy "felfordulással" jár, ezért viszonylag ritkán csinálom). Volt gomba, karfiol, hagyma, sajt, csirkemell, sonkával és sajttal töltött sertéscomb - mondanom sem kell, nagyon szeretjük a sajtot. :)

A panír fehér búzaliszt helyett teljes kiőrlésű tönkölylisztet, sima kenyérmorzsa helyett pedig házi készítésű teljes kiőrlésű darált zsemlét tartalmazott (teljes mértékben anyukám érdeme). A finomságokat kókuszolajban sütöttem ki. Köret gyanánt a páromnak fehér rizst, magamnak pedig bulgurt készítettem. Mindezek mellé házi vegyes vágottat fogyasztottunk, amit nagymamám rakott el korábban. Bevallom, ebben volt egy pici cukor, így nem lett teljesen IR-barát a menü. Jó hír azonban, hogy megszereztem a receptet, így már magam is el tudom készíteni IRtoura módra.

Desszert: hamis Fanta-szelet

Hamis, mert a Fanta nem IR-barát, ahogy a sütemény maradék két rétegének mindegyikében található több olyan alkotóelem is, ami nem különösebben ajánlott... nos senkinek sem. A módosított receptet egyszer majd egy külön bejegyzésben közzéteszem, addig is itt az eredeti változat:

http://www.mindmegette.hu/fanta-szelet.recept/

Elöljáróban annyit, hogy a lisztet teljes kiőrlésű zablisztre és kókuszlisztre, a cukrot édesítőszerre, a zselében a cukros-szénsavas üdítőt 100%-os narancslére, a vaníliás pudingport hidegen kötő zselatinra cseréltem, a porcukrot pedig egy az egyben elhagytam.

26996006_10208459728809293_1564892514_n.jpg

+ Keksz - recepttel:

A kekszet még Karácsony előtt sütöttem. Kalandos a története, mivel először nem kaptam a boltban mézeskalács fűszerkeveréket, így improvizálni kényszerültem. Ezt nem is írnám le, mivel az eredmény borzalmas lett. Használjatok mézeskalács fűszerkeveréket (cukormenteset), az az igazi!

Egy mindenmentes kekszet szerettem volna készíteni, hogy az ételérzékeny ismerőseim is fogyaszthassák. A késztermék nem olyan lett, mint amilyet szerettem volna, azonban ha egyszerű, nyomdázható keksz receptet keresel, megtaláltad.

Hozzávalók (52 darabhoz):

  • 80 gramm barna rizsliszt
  • 300 gramm teljes kiőrlésű gluténmentes zabliszt
  • 100 gramm negyedannyi ugyanannyi (stevia-eritrit alapú, négyszeres édesítő erejű édesítőszer)
  • mézeskalács fűszerkeverék ízlés szerint (fahéj, szegfűszeg, csillagánizs, szegfűbors, kardamom...) - kb. 3 teáskanál
  • cukrozatlan kakaópor ízlés szerint - kb. 2 evőkanál
  • 120 gramm kókuszolaj
  • 2 tojás
  • 1 dl víz

1. Először összekeverem a száraz hozzávalókat.

2. Majd hozzájuk adagolom a fenti sorrendben a többi összetevőt.

3. Összegyúrom a tésztát, és kb. 30 percig a hűtőben pihentetem.

4. A fél óra leteltével ismét átgyúrom picit a tésztát, majd lisztezett nyújtódeszkán kb. 0,5-1 centis vastagságúra nyújtom.

5. Karácsonyi kiszúróval csillagokat, szívecskéket, fenyőket lyukasztok a tésztából. Ezután jöhet a nyomdázás vagy szurkálás, mintázás.

6. Előmelegített sütőben, 15 perc alatt, 200 °C-on csodásan megsülnek a drágaságok.

A fenti adag CH tartalma összesen 236,8 g - egy karácsonyi keksz 4,5 g szénhidrátot tartalmaz, az alábbiak szerint*:

Barna rizsliszt: 56,8 g CH (71 g CH/ 100 g)

Zabliszt: 180 g CH (60 g CH/ 100 g)

Édesítőszer: nem számolós

Mézeskalács fűszerkeverék: nem számolós

Kakaópor: nem számolós

Kókuszolaj: nem számolós

Tojás: nem számolós

Víz: nem számolós

*Az általam feltüntetett szénhidráttartalom forrása a termékek csomagolása. Amennyiben nem volt csomagolás, elsősorban a www.hazipatika.com oldal tápanyagtáblázatait használtam vagy korábbi jegyzeteimet.

26940548_10208459728849294_1696210348_n.jpg

Szilveszterkor - újév napján hagyománynak számít a lencseleves fogyasztása. Ez nálunk sincs másképp. A korábbi években magyaros lencselevest főztem, pirospaprikával és virslivel. Idén azonban változtattam a szokáson. December elején ugyanis a Paulaner sörházban ünnepeltük a párom születésnapját, ahol isteni finom mustáros lencselevest volt szerencsém kóstolni, sült hagymával és baconnel. Így a fantasztikus ízélményt itthon is megpróbáltam reprodukálni:

1. Alaplében sárgalencsét főztem, 1 egész fej vöröshagyma társaságában.

2. Amikor megfőtt a lencse (lusta háziasszonyoknak való fajta, 15 perc alatt megpuhul, áztatás nélkül), egy részét különszedtem, a maradékot botmixerrel pürésítettem.

3. Majd összeöntöttem a két edény tartalmát, és forraltam egyet a levesen.

4. Végül dijoni mustárt kevertem hozzá (kóstolgasd, hogy az ízlésednek megfelelő mennyiség kerüljön bele, szükség esetén sózd, borsozd még a levest).

Nos, így teltek nálunk az ünnepek, kicsit másképp, kicsit a saját "szájízünk" szerint, a mi kis különc szokásainkkal, miniműfenyővel, karácsonyi filmezéssel, esti sétával, romantikusan, kettesben (+ Fülöp nyusz).

Ha érdekesnek találtad a mézeskalács ízű keksz és a mustáros lencseleves receptjét, próbáld ki őket Te is! Szerintem nem fogsz csalódni! Találkozzunk 2018-ban is (blogger-olvasó módjára), kicsivel egészségesebben!

A bejegyzés trackback címe:

https://irtoura.blog.hu/api/trackback/id/tr2413555273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása