IRtoura

Minireceptek 2017. 20 hét (május)

Turmixok, gyümölcslevek, panír- és köretötletek

2017. május 31. - IRtoura

A táplálkozási naplón felbuzdulva egy új rovatot találtam ki a blogra. Heti rendszerességgel fogom publikálni a "Minireceptek" elnevezésű sorozatot, amiben mindig az előző héten fogyasztott/készített ételek közül mutatom be az érdekesebbeket. Rövid, tömör receptek lesznek, egy bejegyzésben több is: a hozzávalókat és a készítés módját osztom majd meg Veled, az alapanyagok pontos mennyiségét és tápanyagtartalmát nem, mivel szándékom szerint a receptek szabadon variálhatóak. Ezzel is egyfajta kalandra - ha tetszik IRtourára hívlak ;) - hogy izgalmasabbá tegyem az új, egészségtudatos életmódodat! Készen állsz?

Ebben a szép időben leginkább a hideg italok és a könnyű ételek mozgatják meg a fantáziámat, ezért az első Minireceptek részben ezekről írok.  Fogadd szeretettel!

 

Gyümölcsturmixok és gyümölcslevek

 

Köztes étkezések alkalmával nagyon jól esnek a friss, otthon készült, csupa egészséges összetevőből álló házi gyümölcsturmixok és gyümölcslevek. Mostanában többféle változatban is készítettem ilyeneket. A variációk száma végtelen lehet, most hármat mutatok meg:

1. Körte-alma turmix

Ennek elkészítéséhez szükséged lesz egy turmixgépre: dobáld be a tartályba a meghámozott, magháztól megszabadított, felkockázott körtét és almát, tetszőleges arányban. Egyre magasabb fokozaton turmixold össze őket. Vigyázz, mert nagyon sűrű péppé fognak pürésedni, így nem kell belőlük sok. Nálam a körte mennyisége - és ezáltal az íze - dominált. Közben fokozatosan a gyümikhez öntöttem a kókusztejet (a gépet alacsony fokozaton járattam). Úgy emlékszem, édesítőt nem raktam bele, mert a körte és az alma kellőképp megédesítették a turmixot. Természetesen ezt is ízlésednek megfelelően döntsd el magad. Kísérletezz különféle gyümölcsökkel és más növényi tejekkel vagy – amennyiben nem vagy rá érzékeny/allergiás – állati eredetű tejjel.

2. Szerderturmix

Ugyanúgy készült, mint az előbbiek, azzal a különbséggel, hogy a szeder savanykás íze miatt minimális (egy teáskanálnyi) édesítőt is használtam. Ha szereted a fanyar ízeket, akkor ezt el is hagyhatod.

3. Natúr almalé

Egy két és fél éves leányzó volt a vendégem, ezért szerettem volna valamilyen natúr gyümölcslevet készíteni neki, amiben nincs semmilyen édesítő, sem cukor, csak a benne lévő gyümölcsök természetes íze adja az édességét. Ehhez almát és frissen facsart mézédes narancslevet használtam. Szintén turmixgépre lesz szükséged ennek az ivólének a megalkotásához is: az almát turmixold össze, és fokozatosan öntsd hozzá a narancslevet, és igény szerinti mennyiségű ásványvizet (hígítás miatt fontos, ám ha túl sok, elveszi a gyümölcsök ízét, és nem lesz olyan finom a végeredmény).

4. Limonádé

Végre egy olyan házi „gyümölcslé” amihez nem kell turmixgép! :D Csak egyszerűen facsarj citromlevet, narancslevet, esetleg lime levet, öntsd az ásványvízhez (szénsavas is lehet). Tegyél bele citromkarikákat vagy egyéb szeletelt gyümölcsöket. Ízlésednek megfelelően édesítsd eritrittel, steviával vagy negyedannyi ugyanannyival. Keverd össze - könnyítés, ha jól zárható palackban készítetted, mert akkor egyszerűen összerázhatod - és már kész is! ;)

untitled_design_1.jpg

 

Köretek

 

Köreteknél igyekszem olyanokat kikísérletezni, amikkel le tudom szoktatni a páromat a fehér rizsről és a krumpliról. A barna rizs és a bulgur nem tetszett neki elsőre - bár én mondtam, hogy jók azok, csak rosszul készítettem el - , de a próbálkozást nem adom fel: ezeket is belecsempészem néha az étrendbe. Szeretem a gabonákat és álgabonákat mindenféle zöldségfélékkel vegyíteni. (A fűszerezésről most nem írtam, majd egy külön bejegyzésben összegyűjtöm azokat, amiket rendszeresen használok. Mindent szoktam sózni, a többi ízlés és hangulat kérdése.) A 20. héten a következőket próbáltam:

1. Kuszkusz mungóbabbal

A kuszkuszban azt szeretem a legjobban, hogy villámgyorsan kész van: nem kell főzni, csak leforrázni. Magába szívja a vizet és megpuhul. Különösebb főzőtudomány sem szükséges hozzá. A mungóbabot előző este beáztattam, éjszakára hűtőbe tettem. Ideális esetben nem így néz ki, ahogy a lenti képen, hanem ugyanolyan egészben marad, szép zölden, mint nyersen (első alkalommal készítettem, magára hagytam, szétfőztem… a múlt héten ismét megpróbálkoztam vele, másodszorra már sikerült).

2. Quinoa cukkinivel

A quinoa is gyorsan elkészül, bár ezt picit főzni is kell. Külön megpirítottam egy kevés olívaolajon, vöröshagyma társaságában a cukkinit, megfőztem a quinoát, és a végén összekavartam mindent.

3. Köles zöldborsóval – rizibizi helyett

Szintén villámköret. A zöldborsót félkészre pároltam, hozzáadtam a kölest, vizet öntöttem rá, és addig főztem, amíg a köles magába szívta a folyadékot.

4. Barnarizs spenóttal

A barna rizs már keményebb dió: még ha előfőzött is, tovább tart az elkészítése, mint a fehér rizsnek. Ezért először a barna rizst készre főztem, aztán a spenótot fokhagymával megfonnyasztottam egy kevés kókuszolajon. Végül összekevertem a két serpenyő tartalmát.

+1 Uborkasaláta

Ezt csak azért írom le, hogy egy otthon elkészíthető, por nélküli, ízletes öntetreceptet ajánljak. Amire szükséged lesz:

Nagyobb löttyintésnyi:

  • olívaolaj,
  • citromlé,
  • olívabogyó leve

Kb. fél teáskanál (érzésre szoktam):

  • bazsalikom,
  • oregánó

Ami a zöldségeket illeti: mehet bele szinte minden, ami nyersen fogyasztható, kedvünkre való, és megállja a helyét egy salátában. Nálunk a leggyakoribb: kígyóuborka, paradicsom, paprika, lilahagyma vagy újhagyma, zöld és fekete olívabogyó, lollo/lollo rosso/római saláta.

Azért szeretem ezt az öntetet, mert költségkímélő, gyorsan kész van (bár akkor a legfinomabb, ha egy éjszakára a hűtőbe tesszük a zöldségekkel, hogy összeérjenek az ízek), nincs benne mesterséges adalékanyag, tartósítószer és ízfokozó.

untitled_design_2.jpg

 

Panír

 

Első lépésként fehér liszt helyett teljes kiőrlésű lisztet, tönkölylisztet, zablisztet vagy más egészséges lisztfélét ajánlok.

Befejező lépésként pedig szokványos zsemlemorzsa helyett teljes kiőrlésű zsemlemorzsát, finomszemű zabpelyhet, zabkorpát ajánlok - nálam a zabkorba a leggyakoribb. Vagy akár ezek keveréke is szóba jöhet. Szezámmaggal, lenmaggal, egyéb apróra vágott magokkal (tökmag, napraforgómag, mandula, kesudió, mogyoró) is feldobhatjuk a szokványos panírt. A diétás termékek webshopban kapható Szafi Reform földimandula panír. Érdemes kísérletezni. A Bulkshopban pedig lenmagpelyhet láttam. Ezt is jó lenne kipróbálni. Vagy ha van esetleg tapasztalatod, oszd meg velem és a többi olvasóval, kérlek!

Ennyi lett volna a Minireceptek sorozat első része, a 2017-es év 20. hetének ételeiről. Remélem, találtál köztük olyat, amitől kedvet kaptál a főzőcskézéshez, és amit kipróbálsz majd! Hamarosan jelentkezem a Minireceptek sorozat 2. részével. Addig is sok sikert az egészségtudatos életmódhoz, kicsivel egészségesebben! ;)

 panir.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://irtoura.blog.hu/api/trackback/id/tr6612547013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása