IRtoura

Helyzetjelentés - egészségtudatos életmódom a jelenlegi körülmények közepette

2019. június 14. - IRtoura

Két bekezdésnyi "anyakalandos" rész után rátérek IRtoura kalandori utamra. Rövidnek cseppet sem mondható helyzetjelentés következik a jelenlegi életünkről.

Anyakaland

Zorka 10 hónapos. Sok minden változott a legutóbbi anyakalandos bejegyzésem óta (amit itt találsz). A kicsilány kétszer alszik naponta, változó hosszúságban. Egy fix: a jelenlétemre minden esetben szüksége van - értsd: hogy mellette feküdjek. Valamilyen csoda folytán most fel tudtam kelni mellőle, és az ágy szélén gubbasztva gépelem ide a gondolataimat. Minden nap megyünk sétálni (a nagy esőzések idején kimaradt heti 1-2 nap, amikor nem volt elintézendő házon kívüli ügyünk). A hozzátáplálást  6 hónaposan kezdtük. Erről még írok egy részletesebb bejegyzést, mert nem volt egyszerű a dolog. Mostanra egész jó étvágya lett a picúrnak, de kedvfüggően falatozik. 6 foga van.

62447383_443512419784004_6665745099718131712_n.jpg

Sokat játszunk, mókázunk, Zorka olyan, mint egy minivihar: rettentő gyorsan mászik, hangosan kiabál/veszekszik/ellenkezik ("de", "nem", "hágyá", "ágyá", "jágyágyágyádágyájá" és társai), huncut, kapaszkodva lépeget, pár másodpercig kapaszkodás nélkül is megáll a két pici lábán. Nagyon szereti a kutyákat - akikkel az utcán találkozik, nekünk csak egy  nyulunk van itthon - , akiket hangos "Héééjjj!!!" kiáltással üdvözöl. Ami a gyerekneveléshez fűződő tudatos hozzáállásomat illeti, továbbra is betartom a fő ajánlásokat, de igyekszem nem elveszni a részletekben, nem mindenáron tankönyv szerint cselekedni ill. tankönyv szerinti viselkedést elvárni (pl. evés, alvás terén), lazítottam a gyeplőn. Inkább összességében nézem és értékelem a dolgokat. Erről nehéz lenne pár szóban konkrétumokat mondani.

55514026_829462850721151_5226926507187765248_n.jpg

"ÉNidő"

Ami az együttalvásunkat illeti: a fentiekből  kiderült, hogy csakis Zorka ébrenléti idejében tudom elvégezni a háztartás vezetésével járó feladatokat. Nem mindent egyszerre csinálok, és próbálom őt is bevonni a dolgokba, amennyire lehet. A mosógép gombját nagyon szereti megnyomni, és nézni, ahogy forognak a ruhák. Aztán a tiszta ruhákat előszeretettel kapkodja ki a kosárból. Amíg főzök, mosogatok, ő hintázik, amit szintén nagyon élvez. A blogolás nyilván nem megy ilyenkor, mert ehhez nekem nyugodt körülményekre van szükségem, hogy befelé figyelhessek. Emiatt a rengeteg ötletem, leírni- és megosztanivalóm egyelőre fejben létezik, szépen lassan kerül nyilvánosság elé. Pedig elhihetitek, nagyon sok okosságon töröm mostanában a buksim. Na de mindennek eljön az ideje! Háhá! (sátáni kacaj és kézdörzsölés) Az olvasáson, tanuláson kívül a blogolás tud engem kikapcsolni - úgy értem a magányosan végzendő tevékenységek közül, a társas programok külön kalapba tartoznak.  

Testmozgás

Amikor ennek a bejegyzésnek a vázlatát megírtam, még minden nap pilateseztem 8-10-15 percet, és tervben voltak a fél/egy órás edzések valamint a rendszeres nyújtás bevezetése. Azóta felhagytam ezzel a szokásommal (magam sem értem, hogy adhattam fel ilyen könnyen, az első néhány problémánál). Szeretném újra visszavezetni az életembe a testmozgást, mert igazából hiányzik, és vitalitásban, állóképességben továbbá alakformálás terén is láttam a több mint egy hónapnyi mindennapos torna eredményét. Kiss Zsuzsi online elérhető videóira tornáztam, javarészt a 21 napos tavaszi pilates kihívás keretében (+ előtte és utána egyéb videókra). Itt találod Zsuzsi honlapját: https://pilatesesmotivacio.hu/

64559365_1148672958663165_4750166651792523264_n.jpg

ÉletmódÚJRAváltás

Az életmódÚJRAváltást felfüggesztettem. A pilates abbahagyása mellett ez is nagyon bánt. :( Az irány, amibe elindultam, nagyon jó volt, erről egy nemrég olvasott könyv is megerősített (könyvajánlót is tervezek - ja mert olvasni legalább tömérdek időm van, amíg Zorka álmát őrzöm), de a jelenlegi - illetve a felfüggesztéskori - helyzetemben ez a sok változtatás tarthatatlan volt számomra. Túl magasra tettem a lécet, kisebb lépésekben kellett volna gondolkodnom. Amint sikerül egy tartható rendszert kidolgoznom, jelentkezem a részletekkel. Az életmódÚJRAváltásról szóló bejegyzésemet itt tudod elolvasni. Amit sikerült egyelőre visszaépítenem a mindennapjaimba a felsoroltakból, az a plusz feladat, vagyis hogy minden héten kipróbálunk egy számunkra új receptet valamelyik egészségtudatos szakácskönyvemből. Ezeket a sikereimet a facebook oldalamon posztolom rendszeresen. Májusban részt vettem a Szigeti-Kovács Eszter (https://www.21napalatt.hu/) által szervezett 21 napos nyárköszöntő salátakihívásban. Ezidő alatt gyakrabban ettem nyers zöldségeket, ezzel a listám egy másik pontja is teljesítve volt. A hangsúly sajnos megint csak a múlt időn. (a bejegyzés végén olvashatsz a sikertelenségemmel kapcsolatos teóriámról) * Ó, most jut eszembe: már 3 hete menüterv alapján főzök, sikeresen. :) Be kell vallanom, nagyon tetszik: nem kell minden nap boltba mennünk, mert előre be tudjuk szerezni az alapanyagokat. Így kevesebbet költünk, hiszen kevesebb lehetőség jut impulzusvásárlásokra. Változatosan táplálkozunk. Heti egyszer ülünk össze emiatt max. 5 percre gondolkodni, megbeszélni az elkövetkezendő hét terveit. Furán hangozhat, de rengeteg időm felszabadult ezzel az előre tervezéssel. Vagy inkább úgy mondanám, nem vonja el a figyelmem a töprengés, hogy "mit főzzek ma?", helyette jelen tudok lenni a pillanatban. Nem mellesleg csak minden másnap vagy harmadnap látogatom  főzési/sütési céllal a főzőfülkét, ennek a csodás találmánynak köszönhetően. Tényleg! Te tudod, ki találta ki a menütervezést?

64302035_445071606288007_3568769264905093120_n.jpg

160 grammos szénhidrát diéta

Nos igen, többször hangoztattam már, hogy nem vagyok IR-es, mégis a 160 grammos CH-diétából kiindulva változtattam az életmódomon 2016 őszén.  Akkor még nem sokat tudtam az élelmiszerekről, a tápértékről, arról, mit is eszem valójában. Máig hálás vagyok az akkori endokrinológusomnak, amiért elküldött dietetikushoz - azért már kevésbé, hogy nem különösebben érdekelte a személyre szabott gyógyítás, csak egy voltam a tucatból. Azóta sokat olvastam a témában, így a koszon kívül néhány okosság is ragadt rám. Jártam előadásokon, amiken megtudtam, hogy a 160 grammos CH-diéta csak nálunk létezik, magyar találmány. Nem vonom kétségbe a dietetikusok tudását, és elképzelhetőnek tartom, hogy sokaknak (az átlagnak - mindenféle pejoratív értelmezés nélkül) ez elegendő. Ám vannak olyan esetek is, amikor a szénhidrát-számolás önmagában nem működik. Nyilván aki nem szeretne elmerülni a táplálkozástudományban, sőt ideje sincs ilyesmire, annak ez lehet a legjobb megoldás, hogy élhető életet éljen. Aki azonban kíváncsi, tovább merészkedne és szívesen szerezne mélyebb ismereteket az egészségtudatos táplálkozás témakörében (mint ahogy én is), annak érdemes megvizsgálnia további lehetőségeket. A szénhidrát számoláson kívül ugyanis rengeteg mindenen elcsúszhat az a bizonyos tudatosság... Ez a bejegyzés azonban már így is hosszabbra sikeredett, mint azt eredetileg terveztem, ezért nem folynék bele a részletekbe. Talán egy külön bejegyzésben kifejtem majd, mire is gondoltam. Egyelőre annyit mondanék, hogy a továbbiakban igyekszem egy kicsit távolabb kerülni a 160 grammos szénhidrát diétától, változtatni a blog tematikáján.

62501590_617879168716828_3004012186814119936_n.jpg

Természetesség

Végülis az életmódÚJRAváltásról szóló írásomban már megfogalmaztam, hogy szeretnék a bolti készételek helyett saját magam által készített finomságokat fogyasztani (kekszek, édességek, sós nassolnivalók, főként a köztes étkezések elemei, hiszen a főétkezéseket eddig is magam készítettem, nem használok pl. levesporokat, ízfokozót tartalmazó ételízesítőket, stb.). Ma már rengeteg cukormentes, IR-ben eszegethető termék sorakozik az üzletek polcain. Úgy gondolom, egyre könnyebb ezekhez hozzájutni. De hogy természetesek lennének? A kekszek és csokoládék összetevőinek a listája gyakran a maltitollal* kezdődik (*édesítőszer, ami még nekem, az inkább székrekedéssel küzdő, lassú anyagcseréjű, pajzsmirigy alulműködéssel diagnosztizált embernek is hasmenést okoz!). Egyébként is túl sok a mesterséges hozzáadott összetevő az ilyenekben, amik valódi tápanyagot nem tartalmaznak, és csak üres kalóriát szolgáltatnak. Mostanra azt gondolom, hogy az életmódváltásnak, az egészségre törekvésnek nem erről kell szólnia és nem itt kezdődik. Nem elég, hogy amit megeszünk az cukormentes és teljes kiőrlésű. A lényeg ettől összetettebb. Erre szintén egy nemrég olvasott könyv hívta fel a figyelmemet.

Hulladékmentesség

A természetességhez és a teljes körű életmódváltáshoz kapcsolódik a hulladékmentesség gondolata. Nem azért vettem fel a palettára, mert mostanában a "zero waste" divatos. A minap ránéztem az ásványvizes palack készletünkre, és nem viccelek, valódi lelki fájdalmat okozott a látvány. Bizonyára Zorka jövője miatt kezdett érdekelni a Föld jövője is. Igazából nem is az indíttatás a lényeg, hanem a tettvágy. Megfogalmazódott a szándék: ez így nem mehet tovább! Egy kedves ismerősöm jóvoltából rátaláltam Kovács Heni blogjára (https://jollity.hu/). Imádom a bejegyzéseit olvasni a környezettudatos és minimalista életmódról. Úgy érzem, nagyon hosszú út áll előttem, és számtalan területen még csak elképzelni sem tudom, hogy változtassak, de valahol el kell kezdenem. Feliratkoztam egy 30 napos hulladékmentességre ösztönző hírlevél sorozatra. Napi feladatok vannak, amik segítenek az elindulásban. Jelnek tekintem, hogy az első napi feladat a műanyag vizespalackok elhagyása. Ami különösen tetszik, hogy magyarázat is tartozik a feladathoz: miért káros a környezetre és saját magunkra nézve is az adott szokás, hogyan kerülhetjük ki a használatát, mi legyen helyette.

62608150_647653725735868_8985806091359092736_n.jpg

Akit érdekel a téma, annak figyelmébe ajánlom a fent említett blogot, illetve Lupui Iza weboldalát is (http://160gramm.hu/). A linkgyűjteményben láthattad, hogy 160 grammos CH-diéta témában ő a kedvenc bloggerem. Időközben ő is továbblépett ezen az alapdiétán és szakember segítségével finomhangolást végzett rajta, a saját szervezetére szabva. Mindeközben nemcsak étkezésről, testmozgásról és lelki egyensúlyról ír, hanem minimalizmusról is. Érdemes követni, olvasni az írásait, érdekesek és egyben hasznosak.

Lassan zárom soraimat, pedig rengeteg gondolat van még a fejemben. Ha végigértél az irományomon, köszönöm Neked, hogy elolvastad.

A teóriám pedig, hogy miért fuccsol be a legtöbb tervem: túl sok mindenre próbálok odafigyelni egyszerre, és mindent tökéletesen kivitelezni. Ez azonban lehetetlen. Egyszerre csak egy dologra kellene figyelnem, és ha az megvan, akkor jöhet egy újabb és így tovább... Kiss Zsuzsi írta az egyik levelében a következőket - ami engem őszintén inspirált, és most már tényleg megpróbálom beépíteni az elmémbe a gondolatot:

"Nem létezik kiegyensúlyozott élet – helyette harmónia van, és arra kell törekednünk."

A következő blogtémákkal készülök a nem olyan távoli jövőben:

  • hozzátáplálás: hogyan haladunk, hogyan csináljuk, mi a véleményem, meglátásom a hozzátáplálás "mizériáról"
  • jónéhány IRtoura recept az elmúlt időszakból
  • könyvajánlók: nem csak receptes könyveim
  • Zorka nevelésével kapcsolatos elképzeléseim, könyvajánló
  • összefoglaló bejegyzés a 21 napos nyárköszöntő saláta kihívásról, receptekkel
  • blogbejegyzésben bővebb kifejtése annak, amiről facebookon értekezni szoktam, illetve amit jelen írásomban - eskü! - igyekeztem röviden összefoglalni (az más kérdés, hogy nem sikerült :P)

Tarts velem továbbra is IRtoura kalandos utamon, amin életmódváltóként és anyaként veszek részt! ;) Észrevételed, véleményed, kérdésed küldd el nekem hozzászólásban vagy privát üzenetben bármelyik internetes felületen (itt, gmail, facebook, instagram, lásd: a Rólam menüpont alatt). A megosztásokat köszönöm!

A bejegyzés trackback címe:

https://irtoura.blog.hu/api/trackback/id/tr6714738621

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása