IRtoura

Hogyan kezdjünk sportolni, ha nem visz rá a lélek?

2017. április 27. - IRtoura

A rendszeres testmozgás fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni, hiába halljuk mindenhonnan. Számos előnnyel jár a fizikailag aktív életmód kialakítása, egyetlen mondatban fel sem lehet sorolni. Na de mi a helyzet akkor, ha ennek a lényeges elméleti tudásnak a birtokában sem sikerül magunkat rávennünk, hogy felkeljünk a kanapéról? Ebben a bejegyzésben arról a 3 dologról olvashatsz, ami szerintem a sportolás elkezdéséhez szükséges.

sport-927760_1920.jpg

1. Motiváció

Ahogy a táplálkozásunk megváltoztatásában, úgy a testmozgás terén történő életmódváltásban is alapvető kritérium, hogy megtaláljuk a motivációnkat: miért sportoljunk? Az interneten rengeteg információt találhatsz a mozgás jótékony hatásairól (jóval komolyabb kutatást kell még ahhoz végeznem, hogy ezeket egy bejegyzésben megírhassam). A kezdő életmódváltó szemével nézve a leggyakoribb indítólökést az alábbiak adják:

  • fogyás, alakformálás
  • izomnövelés
  • egészség (gyógyszerek elhagyásának, adagok csökkentésének reménye, jobb közérzet)
  • hangulatjavítás
  • állóképesség, erő fejlesztése
  • kiút a monoton, rohanó hétköznapokból, egy kis relaxálás, önmagunkkal való foglalkozás

Korábban itt írtam arról, nekem mi segített az elhatározásban, hogy változtassak az egészségtelen szokásaimon. Neked megvan már a motivációd? Találd meg, hiszen enélkül sokkal nehezebb dolgod lesz!

2. Támogatás

Támogatás alatt egyrészt azt a fajta segítséget értem közvetlen környezetünk részéről, amivel lehetővé teszik számunkra, hogy időt szakítsunk az edzésre: vigyáznak a gyermekeinkre, elintéznek helyettünk halaszthatatlan teendőket, csábító programkínálatok helyett sportolásra biztatnak. Nem árt, ha a családunk és a barátaink elfogadják, hogy szeretnénk egy kicsit mozogni, és ha nem is vesznek részt aktívan az új hobbinkban, szavaikkal megértésükről tesznek tanúbizonyságot.

Másfelől a támogatás egy (vagy több) sporttárs személyében is jelentkezhet: ha előre megbeszéljük egy ismerősünkkel, hogy együtt kipróbálunk valamilyen mozgásformát, nehezebben mondjuk le később a programot, mintha egyedül vállalkoznánk ugyanerre. Együtt sokkal könnyebb!

Keress magadnak egy társat, aki szívesen veled tart az edzésre, legyen szó otthoni, fitnesztermi vagy a szabadban végzett mozgásfajtáról.

sport-1201014_1920.jpg

3. Megtalálni az "igazit"

Ha már lelkileg felkészültél a sportolásra, akkor ideje elkezdened kipróbálni különböző mozgásformákat. Nem vagyunk egyformák: lehet, hogy a szabad levegőn kocogásban, futásban, természetjárásban, kültéri csapatjátékokban vagy a kerékpározásban találod meg a Neked megfelelő sportot. Az is lehet, hogy otthon, egyedül kényelmesebben érzed magad, és jobban esik a mozgás. Járhatsz fitneszterembe csoportos órákra, kérheted személyi edző segítségét az erőnléti edzésekhez, gépekhez. Vannak olyan sporttípusok, amik a mélyizmokat munkálják meg, lassú mozdulatokon alapulnak, mások az alakot formálják, intenzívek, magasan tartják a pulzusszámot. Javaslom, hogy többféle sportot is próbálj ki, hogy megtaláld a számodra legkielégítőbbet, a céljaid eléréséhez leginkább hozzájárulót!

Ami engem illet, mindig is nagyon nehezen vettem rá magam a mozgásra. Az általános iskolai testnevelés órákon alakult ki a távolságtartó viszonyom a sportokkal. Mindig is duci gyerek voltam, a túlsúly és a kitartás hiánya miatt hamar elfáradtam. Amikor felnőtt fejjel elkezdtem különböző aerobic DVD-kre tornázni itthon, legfeljebb 1 hónapig tudtam tartani a rendszerességet (heti 3-5 alkalom). Aztán hiába váltogattam a felvételeket, mindig ugyanolyan unalmassá váltak. Amikor végeztem egy órányi gyakorlattal, ugyan rettentően büszke voltam magamra, hogy sikerült megint végigcsinálnom, DE! elkezdeni borzasztóan nehéz volt, minden egyes alkalommal kínlódtam, kifogások után kutattam.

A kocogással még most is hadilábon állok: egyedül nem szeretnék menni, a párommal nagyon nehezen tudjuk összeegyeztetni ezt a fajta közös programot, itt is sok a buta kifogás. Számomra az vált be leginkább, ha fitneszbérletet váltok, és heti 2-3 alkalommal elmegyek valamilyen csoportos órára. Ebben társamra is találtam az egyik kolléganőm személyében. Nekünk nagyon bejön a pilates és az alakformáló óra: az egyik nyugis, nem fulladunk meg benne, viszont a mélyizmokat alaposan megdolgozza. A másik ugrabugrálós, pörgős, endorfin felszabadítós. A hét többi napján itthon szoktam súlyzózni (amikor épp nem a boltból cipekedek, mert az már elég súlyzózás nekem). Nagyon szuper lenne, ha végre a kocogás is rendszeressé tudna válni az életünkben, és gy biciklit (/fő) sem ártana beszereznünk.

Remélem, az iromány hatására felbátorodtál egy picit, és megkaptad a kezdő lökést a testmozgás elkezdéséhez. A későbbiekben írok még részletesebben a témáról - rengeteg ötletem van, csak bírjam magamban tartani - , látogass vissza mindenképp, kicsivel egészségesebben! ;)

*FIGYELEM! Amennyiben valamilyen betegséggel, testi-szervi fájdalommal küzdesz, mielőtt kiválasztanád a Neked megfelelő mozgásformát vagy elkezdenél kipróbálni mindenfélét, konzultálj egy szakorvossal. Kérdezd meg, milyen fajta sport ajánlott a Te esetedben, illetve van-e olyan, ami kerülendő?

badminton-1428046_1920.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://irtoura.blog.hu/api/trackback/id/tr1512456639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása