IRtoura

Minireceptek 2017. 22. hét (május-június)

Csicseriborsó főzelék, réteges puding, házi fagyi, tojásos saláta

2017. június 10. - IRtoura

A mostani Minireceptek részben vegyesen találhatsz főételt, és köztes étkezésekre ajánlott édes vagy sós finomságot. Mindegyikük egyszerűen elkészíthető, és finomabb a vártnál.

1. Csicseriborsó főzelék

A száraz csicseriborsót egy éjszakára be kellene áztatni főzés előtt. Nálam ez a lépés elmaradt, ezért azt a gyors megoldást alkalmaztam, hogy legalább egy óráig hagytam forró vízben csücsülni a borsószemeket. Így kellőképpen megpuhultak annyira, hogy a főzelék több órányi forralás nélkül is elkészüljön.

A beáztatott, leszűrt csicseriborsót egy kevés olívaolajjal, vöröshagymával serpenyőbe raktam, és elkezdtem melegíteni. Fűszerpaprikát szórtam rá, val, fehér borssal, fokhagyma granulátummal (kizárólag természetes, fokhagymát tartalmazó, adalékanyagtól mentes) és babérlevéllel ízesítettem. Felöntöttem vízzel (bőségesen, hiszen a végén úgyis sűríteni fogom). Amikor már megpuhult a csicseriborsó, egy külön lábasban (legalább akkorában, mint a fazék, amiben a csicseriborsót főztem) elkészítettem a rántást: kókuszolajon teljes kiőrlésű zablisztet pirítottam. A lisztes olajhoz fokozatosan hozzáadagoltam a főzeléket. Először a levét kanalaztam rá, elkevertem, majd a borsószemekkel folytattam. Addig főztem, amíg hígabb főzelék állagot kaptam (másnapra még sűrűsödni fog).

Nekem egyébként nagy mumuson a főzelék, mert sosem mérem ki, mennyi vizet használok, ezért nem mindig sikerül eltalálnom a hozzá passzoló rántás/habarás mennyiségét. Van, hogy túl híg marad, folyik össze-vissza, máskor pedig megáll benne a kanál, és nem mozdul semmilyen irányba. Na ez a csicseriborsó főzelék most éppen tökéletesre sikerült, ami az állagát illeti (tudta, hogy fotózni fogom, és még történetet is írok róla), nem mellesleg ízre is IRtoura finom volt. Párom is szerette, ezért felvesszük a repertoárba.
minireceptek.jpg

2. Réteges puding

Ilyet már két héttel ezelőtt is csináltam, de ez most jobban sikerült (akkor nem is tettem közzé a receptet, mert egyrészt szerettem volna tökéletesíteni, másrészt enélkül is hosszúra sikeredett az előző Minireceptek rész).

A legalsó réteg 15-16 gramm zabpehely: ennek 10 g a szénhidráttartalma, így tízóraira és uzsonnára is tökéletes választás, további 10 g gyors felszívódású szénhidráttal kiegészítve. A zabpelyhet beáztattam annyi hideg vízbe, amennyi pont ellepi - bár ez a lépés a továbbiak ismeretében elhagyható.

Ezt követte jó pár szem erdei gyümölcs (az említett 10 gramm gyors szénhidrát). Én fagyasztott gyümiket használtam, amiket előzetesen már kissé kiolvasztottam, a levüket lecsöpögtettem (egyszerűen vízbe öntöd a lét, és kész is a házi, egészséges ízesített vized). Szórhatsz édesítőt a gyümölcsök tetejére, bár szerintem ez elhagyható.

Végül pedig jöhet a chia puding. ezt egy külön tálkában készítettem el: kb. 1-1,5 dl kókusztejbe 1 evőkanál chia magot áztattam, és 1 teáskanál negyedannyi ugyanannyit (stevia-eritrit alapú édesítő) kevertem hozzá. Azt olvastam, hogy a chia magok 20 perc alatt képesek teljesen magukba szívni a nedvességet, de én nem ezt tapasztaltam. Egy egész éjszakát talán nem szükséges várni a magocskák megduzzadására, de 1 óra szerintem mindenképp szükséges. Közben jártamban-keltemben néhányszor még kavarok egyet a pudingon. Amikor a chia puding megdermedt (FIGYELEM: nyersen fogyasztható, a világért sem kell megfőzni!), a zabpelyhes gyümis rétegek tetejére kanalaztam, harmadik rétegként. Majd kókuszreszeléket szórtam rá, de tetszés szerint tovább variálható: magokat, csokiforgácsot, még több zabpelyhet, gyümölcsöt, chia magot adhatsz hozzá. 

Amennyiben számolod a szénhidrátokat, arra ügyelj, hogyha a nem számolós növényi tejet számolós növényi tejre vagy tehéntejre cseréled, akkor azok CH-tartalmát is vedd figyelembe. Ha a zabpehellyel és a gyümikkel kimaxoltad a köztes étkezésekre fogyasztható 20 g CH-ot, akkor más számolós dolgot már ne tegyél a pudingba vagy a tetejére. Egyéb esetben bátran nyúlj hozzá a recepthez, mert szerintem isteni dolgokat lehet belőle kikerekíteni. ;)

untitled_design.jpg

3. Házi fagylalt –vagy inkább jégkrém

Mindössze annyi történt, hogy volt otthon egy kis maradék fagyasztott erdei gyümim és fagyasztott szedrem. Ezekből két különböző fagylaltot készítettem, ugyanazzal a módszerrel. A még kissé fagyos gyümölcsökhöz hozzáadtam a házi kókusztej készítésekor keletkező kókuszzsírt (ennek hiányában természetesen bolti kókuszkrém is használható). Nagyon pici eritrittel édesítettem, összeturmixoltam, kevés vízzel hígítottam, hogy sűrűn folyós, egynemű fagyi állagot kapjak. Zárható műanyag edényekben a mélyhűtőbe tettem az elkészült jeges csodákat. Fogyasztás előtt kb. 1 órával érdemes őket átpakolni a hűtőszekrénybe, hogy könnyebben kanalazhatók legyenek. Utólag két dologra jöttem rá:

1. Jobb lett volna, ha jégkrémformákba töltöm a pépeket és pálcikát szúrok beléjük.

2. Aprítóval is el lehet ezt készíteni.

Nekem egyik kellék sem állt rendelkezésemre.

dsc_0218.JPG

+1 recept: tojásos saláta

Ezt a könnyű, gyors, finom ételt még két hete készítettem, de az előző Minireceptek részből kifelejtettem, ezért itt pótolom. Csak lassan felszívódó és nem számolós szénhidrátokat tartalmaz, ezért reggelire is fogyasztható (a lenti CH tartalom módosításával tízóraira vagy uzsonnára is jó).

Hozzávalók:

  • főtt tojás
  • római saláta
  • kígyóuborka
  • lilahagyma
  • olívabogyó
  • 30 g CH-ot tartalmazó pirított zsemlekocka (természetesen teljes kiőrlésű)

A hozzávalókat szükség szerint feldaraboltam, hogy nagyjából azonos méretűek legyenek. Mindent összekevertem, és egy kicsit abból a léből is öntöttem hozzá, amiben az olívabogyó állt. Nálunk a saláta készítésekor a felsorolt alapanyagok voltak készleten, de ezt is variálhatod tetszés szerint! ;)

Remélem, a 22. heti Minireceptekben is találtál kedvedre valót, amit ki fogsz próbálni. Ha elkészítetted valamelyik receptemet, bátran oszd meg velem és az IRtoura blog olvasóival a véleményed, észrevételed, saját változtatásaidat, ételfotódat (kommentben itt vagy a facebookon is, ill. privát üzenetben)! Kövesd a blogot a továbbiakban is, kicsivel egészségesebben! ;)

dsc_0153.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://irtoura.blog.hu/api/trackback/id/tr3712582189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása